maandag 10 juni 2013

Vraagje...

Jullie weten dat ik het meeste met de hand doe..
Dus malletjes op de stof tekenen, uitknippen en met de hand aan elkaar naaien.
Nu ben ik wel benieuwd hoe naaimachinequilters dit doen, want zeg nu zelf handquilten is leuk, maar met de naaimachine gaat het een stukje sneller...

Heb er vanmiddag eentje met de naaimachine gedaan..
Maar hoe doen jullie dat? De malletjes eerst op de stof tekenen en uitsnijden met naadtoeslag, of snijden jullie het op maat?
Of????
Ik hoor het graag!

Noflike jûn.

Oh zou het bijna vergeten, ga je even een kijkje nemen bij Klazien?
Zij  heeft een leuke give-away!

17 opmerkingen:

  1. Hoi Klaske,

    Ik snijd de lapjes altijd op maat en probeer overal eenzelfde naadtoeslag aan te houden. Het scheelt heel wat tijd als je geen malletjes hoeft te maken!
    Succes,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. als je de malletjes overneemt uit een boek moet je de beschrijving lezen, meestal is de naadtoeslag in begrepen
    soms is de naad in cm andere boeken werken met inch

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik iets met de machine maak, dan teken ik het patroon inclusief de naad en naai alles met dezelfde naadtoeslag, soms o,75 inch, soms 0,5 cm.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het lijkt me sneller werken, maar helaas kan ik het ook nog niet. Wat ik doe, doe ik met de hand. Ik hoop dat meer ervaren dames je beter op weg kunnen helpen.
    Succes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik weet ook niet hoe het op de machine moet, dus ik volg met interesse jouw "opmerkingen" die je hierop krijgt. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik werk meestal met inch bij het quilten, vind ik makkelijker. Ik snijd heel precies met 1/4 inch naad en dan naai ik ze aan elkaar met een 1/4 inchvoetje, werkt perfect. Hoef je niets af te tekenen.
    Soms zijn er malletjes zonder naadtoeslag en dan gebruik ik bij het snijden een 1/4 inch liniaaltje voor de naadtoeslag.

    Hoop dat je er iets aan hebt. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het hangt ervan af,welk blok je maakt.Is het met alleen maarrechthoeken,vierkanten,dan kun je de ze incl.naadtoeslag snijden en met naaimachinevoetje breed naaien.Dan moet je wel bij de naadtoeslag het voetje opmeten!!!
    Bij andere blokken,zoals waar je nu mee bezig bent,trek ik de mal om op stof,knip het uit met naadtoeslag(kun je zelf bepalen)en speld de naden op elkaar en naai het vast.
    Zo doe ik dat en kijk eens op de site van: quiltinaday.com daar naait ze alles met de naaimachine en er staan ook video's met hoe ze het doet.
    Succes
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sorry kan je niet helpen want de machiene is echt mijn ding niet.Geef mij maar liever de hand.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik knip alles uit met een 1/4 inch en stik met een 1/4 inch voetje. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tja ik doe alles op de naaimachine, ook y naden en meestal ook rond, kwestie van goed aftekenen en heel precies spelen en naaien. Als je met malletjes werkt dan heel precies spelden. Mijn voorkeur gaat naar op maat gesneden stof incusief 1/4 inch naadtoeslag, kun je vaak zonder een speld aan elkaar zetten en gaat veel vlotter.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik snij met de gewenste naadtoeslag en naai het dan zo aan elkaar, het heeft niet mijn voorkeur, maar het werk wel een stuk sneller. Je dochter zal wel graag haar nieuwe quilt op haar bed willen hebben, en aangezien je ook nog door mag quilten, kan ik me voorstellen dat je voor de snelle optie kiest. Succes met het snelle naaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ben meer een machine quiltster dan met de hand (ondanks dat de scrappy blue nu helemaal met de hand gedaan word)Als een blok moeilijker is om zo met de machine te naaien dan wil ik het ook nog wel eens omzetten (opnieuw tekenen) naar een paper piecing patroon. Soms zijn er trucjes die na het naaien van een blokje, wel weer vragen om ze goed op maat te snijden, maar gaat evengoed een heel stuk sneller. Alles wat ik maak op de naaimachine is in inch's, als een patroon in cm is, dat teken ik om in inches, want het snijd en naait veel makkelijker. Dat vind ik persoonlijk.
    Probeer het eens met een heel simpel patroontje zou ik zeggen, ga gewoon een poppenquitje maken van een paar vierkantjes van 2½ x 2½ inch. randje erlangs en klaar ben je. Kan je ook meteen ketting naaien uit proberen. Mocht je vragen hebben je kan me altijd een mailtje sturen.
    Succes!!

    Groetjes,
    Marga♥

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Klaske, ik heb 2 malletjes. 1 incl. Naadtoeslag en 1 zonder. Dan teken ik eerst het malletje na incl. Naadtoeslag en daarin leg ik het malletje zonder naadtoeslag. Dan heb je de perfectie ten top! Gebruik alsmik naai van die lange hele dunne kopspelden daar kan je namelijk met de machine overheen naaien. Daar waar het er op aankomst dat de untjes echt op elkaar moeten haal ik vlak voordat ik op het puntje ben de kopspeld er uit en zet de naald van de machine heel voorzichtig precies in het puntje. Succes!!,,

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Knap hoor dat je dit met het machinetje kunt maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. De blokken die ik tot nu toe op de machine maak zijn meestal toch wat simpeler. Daardoor makkelijker gewoon te snijden incl. kwart inch naad. Op de machine heb ik uitgevogeld hoe breed ik de naden moet maken om precies uit te komen. Regelmatig gebruik ik dan ook de strip naaitechieken. b.v. voor een 4 patch eerst een donkere en lichte strook aan elkaar naaien en dan pas snijden. Bonnie Hunter heeft hele mooi patronen voor het werken op de machine vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik snij altijd mijn patroondeeltjes incl, een inchnaadje en daar naai ik langs omdat ik een inchvoetje heb. Wil ik het helemaal zorgvuldig doen dan teken ik dat naadje even op de stof met potlood en naai daar op. Ik haal wel de hoekjes van de driehoekjes af met de mal van marti Mitchel, vind ik zelf veel prettiger werken. Je raakt wel verslaafd aan de machine.......

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je op mijn blog bent aan komen waaien, dank je wel voor je reactie!!